«Використання підходів і технологій STEAM-

освіти на уроках математики і природничих дисциплін».

 

Сьогодні в Україні відбувається процес реформування системи освіти, головним завданням якої визначено формування компетентнісно-розвиненої особистості, що здатна критично мислити, самостійно вчитись, всесторонньо збагачуватись знаннями, оцінювати власні можливості, а також орієнтуватись у сучасному інформаційно-комунікаційному середовищі. Адже знання у ньому є основним стратегічним ресурсом, і вміння грамотно здобувати їх впродовж життя надзвичайно важливе для особистості XXI століття. Одним із напрямків інноваційного розвитку природничо-математичної освіти є система навчання STEM, завдяки якій діти розвивають логічне мислення та технічну грамотність, вчаться вирішувати поставлені задачі, стають новаторами, винахідниками.

STEM охоплює природничі науки (Science), технології (Technology), технічну творчість (Engineering) та математику (Mathematics).

У всьому світі спостерігається дефіцит фахівців з технічних напрямків, попит на них росте набагато швидше, ніж на інші спеціальності, саме тому, у відповідь на виклики часу, такий тип освіти виходить на перший план.

Однак, важливо розуміти, що STEАM – це не просто технічна освіта. Вона охоплює значно ширше поняття, а саме вдале поєднання креативності та технічних знань.

Варто також згадати про те, що існує доповнення до STEM-підходу. Літера A (Art) в абревіатурі відповідає за різні види мистецтв: гуманітарні науки, іноземні мови, живопис, музику, театр.

Сучасна шкільна освіта спрямована переважно на успішне виконання тестів і підготовку до іспитів, у ній немає місця дослідженням та експериментам, які насправді є основним рушієм прогресу та відкриттів.

STEM-технології вимагають від учнів великих здібностей до критичного мислення, вміння працювати як в команді так і самостійно. Вивчення навчального матеріалу повинно відбуватися по темам, які поєднують декілька предметів, матеріали яких тісно пов’язані між собою та мають практичне застосування.

STEM-освіта за допомогою практичних занять демонструє дітям можливість застосування науково-технічних знань в реальному житті. На кожному уроці учні: планують і розробляють моделі сучасної індустрії; створюють проекти, намагаються запропонувати власну модель; аналізують, роблять висновки, пов’язують їх з життєвими ситуаціями, з власним досвідом. Це дає їм можливість бути більш впевненими у власних силах, навчитися йти до поставленої мети, долати поразки, перевіряти свою роботу багато разів, але не зупинятися перед перешкодами.

Працюючи за основними напрямками STEM-освіти, вчитель формує в учнів найважливіші характеристики, які визначають компетентного фахівця:

·    Уміння побачити проблему;

·    уміння побачити в проблемі якомога більше можливих сторін і зв’язків;

·    уміння сформулювати дослідницьке запитання і шляхи його вирішення;

·    уміння зрозуміти гнучкість як нову точку зору і стійкість у відстоюванні своєї позиції;

·    уміння бути оригінальність, відхід від шаблону; уміння до перегруповування ідей та зв’язків;

·    уміння до абстрагування або аналізу;

·    уміння до конкретизації або синтезу; уміння знайти гармонію в організації ідеї.

Уроки в школі, за STEM-технологією, дозволяють не тільки вивчати теоретичний матеріал, але і закріплювати знання за допомогою можливостей практичного застосування різноманітних завдань, які можуть бути настільки цікаві, що їх трудність не викликатиме неприйняття в учнів.

Однією з форм STEM-навчання є уроки/заняття, які спрямовані на встановлення міжпредметних зв’язків і сприяють формуванню в учнів цілісного, системного світогляду, актуалізації особистісного ставлення до питань, що розглядаються на уроці/занятті. Такі уроки/заняття можуть проводитися шляхом об’єднання схожої тематики кількох навчальних предметів або формування інтегрованих курсів чи окремих спецкурсів. Основою ефективності уроків/занять є чітке визначення мети і їх планування для забезпечення різнобічного розгляду учнями певного об’єкта, поняття, явища, що вивчаються на різних предметах. З цією метою під час занять можна пропонувати:

− «відкриті» завдання, що націлені на пошук рішень з різних областей знань, використовуючи усі можливі шляхи отримання необхідної інформації (Інтернет, книги, власний досвід, експерименти, дослідження тощо);

 − постановку проблеми, що має в основі безліч «правильних» відповідей;

 − перехід від практичних і конкретних завдань до загальних понять, абстрактних ідей і теорій;

 − обговорення рішень глобальних питань економіки, екології, історії, медицини, інженерії, управління тощо;

 − постановку задачі, керування проектами самостійно;

 − можливість самотужки створювати досліди, конструювати доступними засобами;

 − роботу в команді для розвитку уміння домовлятися, шукати спільні рішення, співпрацювати.

 

Використання STEM-освіти на практиці це прекрасна можливість навчити учнів мислити та знаходити необхідну інформацію, вирішувати складні завдання, приймати рішення, організовувати співпрацю з іншими учнями та вчителем. Учень вчиться створювати ідеї та втілювати їх в життя, презентувати результати власних досліджень.

Для формування предметних компетентностей учнів учитель має спиратися на систему інтегрованих завдань, спрямованих на застосування знань для розв’язування задач у змодельованих життєвих ситуаціях.

Впровадження в освітній процес STEM дозволить сформувати в учнів найважливіші характеристики, які визначають компетентного фахівця та дає принципово нову модель природничо-математичної освіти з новими можливостями і результатами, як для вчителів, так і для учнів.

Численні дослідження показують, що впровадження STEM-освіти є перспективним напрямком і на сьогоднішній день в Україні він набирає обертів.

 

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Завершилися вступні випробовування.